"Belül értéktelennek érezzük magunkat, és hogy én magam vagyok a hiba, rossz ember vagyok, rossz vagyok."

Kóros szégyen

Az alábbiakban Dr. Patrick Carnes gondolatait olvashatjátok.

 

Úgy érezzük mi magunk vagyunk a hiba, sosem vagyunk „elég jók”, kételkedünk önmagunkban, az erősségeinkben. Legtöbbször fájdalmasan kiszolgáltatottnak, megalázottnak, bátortalannak, kívülállónak érezzük magunkat. Belül értéktelennek érezzük magunkat, és hogy „én magam vagyok a hiba”, „rossz ember vagyok”, „rossz vagyok”.  
 
A kórós szégyen eredetének lehetséges fő forrásai:

  • öröklött generációs: családi titkok születésünk előttről

  • külső: határainkat megsértő trauma (pl. szexuális erőszak)

  • kulturális: nem tudok a társadalmi férfi és női sztereotípiák szerinti elvárásoknak megfelelni.

 
 Milyen jelek árulkodnak a szégyen jelenlétéről?
  • düh/ rendkívül nagy harag

  • hatalmi harcok arról, kinek van igaza

  • "Mindent, vagy semmit” gondolkodás

  • másokat hibáztatunk a problémáinkért

  • állandóan tökéletességre törekszünk

  • verbálisan bántalmazunk másokat

  • fizikálisan bántalmazunk másokat

  • nagyzási mánia / önelégültség

  • visszavonulás, majd magány

  • hatalomra és irányításra törekszünk

  • alacsony önbecsülés

  • legtöbbször bűntudatot érzünk

  • sokat foglalkozunk azzal, mit gondolnak rólunk

  • depresszió

  • függőség, addikció – kémiai szerektől, vagy folyamatoktól

  • állandó védekező álláspont – tagadás stb.


Mi mindent tehetek
a szégyenérzet csillapítása érdekében?

 

  • Nézz szembe a szégyenérzéseddel és fedezd fel: mi tanított arra, hogy szégyelld magad?

  • Vizsgáld meg a szégyenérzéshez való jelenlegi ragaszkodásodat.

  • Fordítsd szégyenedet érzelmi fájdalommá és fejezd ki ezt az érzésedet másoknak egy biztonságos helyen.

  • Tanulj meg új és pozitívabb módon gondoskodni önmagadról.

  • Alakíts ki új, önmegerősítő mintákat és párbeszédeket.

  • Aktívan birtokold újra belső gyermeked elrejtett részét.

  • Azonosítsd és próbáld meg abbahagyni a kontrolláló/ manipuláló viselkedést.

  • Aktívan válaszd azt, hogy sérülékeny leszel olyan emberekkel, akikben megbízol.

  • Kezdd el azt feltételezni, hogy azok az emberek, akikben bízol, jó szándékkal vannak irántad.

  • Légy összhangban és bízz első érzéseidben (és fejezd ki őket másoknak).

  • Tanulj meg felelősséget vállalni azért, ahogyan reagálsz és viselkedsz minden helyzetben.

  • Tudatosan vizsgáld meg interakcióidat és mintáidat másokkal, légy résen az olyan helyzetekkel szemben, amik régi szégyenérzéseket hoznak ki belőled és szégyenérzetet keltenek benned a jelenben.

  • Tudatosítsd a válaszmintáidat, állj meg és együttérzőn figyeld mi történik benned belül.

  • Tanulj a „szégyen támadásaidból”.

  • Add vissza a felelősséget azoknak, akiken keresztül jött a szégyenérzés, bocsáss meg nekik teljesen, és engedd el ezeket a keserű ítélkezéseket.

  • Fogadd el Isten kegyelmét és, hogy Jézus Krisztus, Aki viselte szégyenünket, ezt is elfedezi.